Styrelsemöte: På räls mot framtiden

Nedan följer ett sammandrag från NF Tranås styrelsemöte den 30/11-2016.

• En grupp har utsetts som ska ta fram NF Tranås program för 2017. Aktiviteter som har föreslagits för det kommande året är bl.a. utflykter till Naturum Tåkern och Zinkgruvan i Askersund, samt anordning av en klädbytardag och en studiecirkel om kemikalier. Programmet kommer troligen att publiceras i slutet av januari.
  • Vid Försjön utanför Aneby planeras en vindkraftpark. Sjön är ett Natura 2000-område, med stora naturvärden, där även Storlom och Fiskgjuse i dagsläget häckar. NF Tranås styrelse har, på länsförbundets inrådan, valt att engagera sig i frågan och att bl.a. skriva ett yttrande till vindkraftsföretaget.
  • En ny arbetsgrupp med uppgift att övervaka naturpåverkande planärenden i Tranås med omnejd har tillsatts. I dagsläget kommer gruppen främst att arbeta med planerna för Östanåparken och Ekmarkspark i Tranås, men har även till uppgift att hålla uppsikt över framtida ärenden.
  • Arbetsgruppen Värna Sommen har nu startat en studiecirkel om bevarandet av sjön Sommen. Läs det tidigare publicerade inlägget för mer information. Värna Sommen har även beslutat att publicera sina mötesprotokoll på hemsidan, se våra dokument.
  • För att göra det enklare för medlemmar att hålla sig uppdaterade om NF Tranås förehavanden, samt för att locka fler ungdomar, har styrelsen beslutat att en Facebook-sida ska skapas för föreningens räkning. Förhoppningsvis kommer denna sida att finnas tillgänglig i början av 2017.
  • Styrelsen är fortsatt starkt engagerad i frågan om höghastighetsbanan, de olika dragningsalternativen och dessas påverkan på Sommen. Det har bl.a. beslutats att en tidningsartikel ska publiceras (se Tranås-Posten den 7/12-2016) och att en skrivelse ska skickas till Trafikverket och Tranås kommun.
  • Styrelsen vill också framhålla att styrelsemötena är öppna även för medlemmar. Anmälan till marta.svard@outlook.com krävs emellertid, för planering av fika och platser. Se kalendern för kommande möten.