Styrelsemöte: Klimatsamarbeten

Nedan följer ett sammandrag från NF Tranås styrelsemöte den 11/2-2020.

• Den 18 januari hölls en mycket lyckad träff i Jönköping om klimatfrågan. Förutom att en länsövergripande klimatgrupp grundades, skrevs även två motioner till NF:s riksstämma. Dessa handlade om att uppmana kommuner att samarbeta med föreningen Klimatkommunerna, samt att utifrån biskopsbrevet för klimatet försöka samarbeta med Svenska Kyrkan.

• NF Tranås närvarade vid riksföreningens möte om Skogsutredningen den 5 februari. Ett förslag fördes fram, som handlade om att det krävs både incitament och regelverk för att hitta balansen mellan äganderätt och miljömål. Läs detta genom att klicka här.

• Styrelsen har skickat in ett nytt yttrande i frågan om vindkraftparken i Bordsjö, då företaget inkommit med ett fåtal nya kommentarer. Vi håller i detta fast vid vår tidigare ståndpunkt.

• Styrelsen har även beslutat att slå ihop arbetsgrupperna Värna Vattnet och Värna Sommen. Den ”nya” arbetsgruppen, Värna Vattnet – Skydd av Vättern, Sommen och Svartåns flöden, kommer förstås fortsatt jobba med både gruvan i Norra Kärr och höghastighetsbanans dragning över sjön Sommen, bland annat!

• NF Tranås program för 2020 är nu publicerat! Titta i vår kalender eller läs om alla trevliga aktiviteter genom att klicka här.

• Klimatarbetsgruppen har börjat titta närmare på datum för eventuella klimatmanifestationer på Tranås torg under våren. Förhoppningsvis kan fler samarbeten och globala strejker bidra till att fler sluter upp på torget.