Styrelsemöte: Framtiden för Europa

Nedan följer ett sammandrag från NF Tranås styrelsemöten den 7/5 och 28/5-2024.

• Klimatsöndagen den 7/4 bjöd vi in våra medlemmar, grannkretsar och alla intresserade från allmänheten för att diskutera klimat och utsläpp. Till och med Tranås kommunalråd Mats Holmstedt deltog och presenterade kort kommunens klimatplan. Stort tack alla som deltog för god dialog och diskussion! Det finns mycket mer som kan göras för att tackla utsläppen, men kommunikation är vägen dit.

• Natursnokarnas utflykt till Hembygdsparken i Tranås den 28/4 var mycket lyckad, med så många som 11 barn som lekte, busade och fikade tillsammans med sina vuxna. Kul!

• Naturskyddsföreningens höll sin Rikskonferens den 3-5/5, vid vilken NF Tranås höll i tre uppskattade föredrag om gruvan i Norra Kärr, Klimatspåret och vår politikerdialog utanför Stadshuset. Flera andra föreläsningar, workshops och middag arrangerades också. Mycket roligt att träffa så många andra engagerade naturskyddare!

• En uppdaterad film om gruvan i Norra Kärr har även producerats. Den innehåller bl.a. ny information kring ansökningsprocessen, i och med den nya EU-lagstiftningen som underlättar för gruvetablering. Kommer inom kort upp på våra hemsidor!

• Utflykten till Tranås kommuns växthus den 8/5 var mycket lärorik. Både parkavdelningen och griftegårdschef Mikael Åhman pratade, och informerade bl.a. om att kommunen arbetar med en ny grönstrukturplan till 2026.

• Den 11/5 deltog vi vid Anebydagen på Fredstorget, med information om föreningen och EU-valet. Roligt att så många kom fram och pratade med oss! Tipsa oss gärna om fler aktiviteter som vi kan arrangera i Aneby.

• Vår kampanj kring EU-valet är fortfarande igång, med både annonsering på Facebook och deltagande på torget i Tranås för att uppmana folk att rösta. Vi har träffat många som velat ta del av NF:s granskning av partierna och som velat diskutera. Fortsätt så! #Använd Din Röst

• NF Tranås aktiviteter under hösten är under planering. Vi planerar bl.a. att ha en samverkansperiod med Tranås kyrkor och Röda Korset, att åka ut med Boxholm II och att delta vid ringmärkning. Håll utkik under sommaren för mer info!

• Nästa möte: den 20/8 kl 18:00 vid Falla Spelt & Bagarbod.