Mat & mångfald – en inspirationsdag om hållbart lantbruk

Den 28 september kl 12-16 arrangerar Naturskyddsföreningens länsförbund i Jönköpings län och Östergötland en workshop med tema Hållbart jordbruk! Plats är Församlingshemmet i Tranås, Majorsgatan 1. Anmälan krävs.

När lågt pris på mat är viktigare än allt annat går det ut över människor, djur och miljö. Marknaden för lantbrukets produkter går upp och ned, men över tid kämpar många med lönsamheten och lantbruksföretagen blir allt färre. Samtidigt fortsätter odlingslandskapets mångfald att utarmas och förlusten av biologisk mångfald är jämte klimatet en av vår tids stora ödesfrågor. Hur hänger detta ihop? Hur ser ett hållbart lantbruk i ett rikt odlingslandskap ut och hur ska samhället agera för att ta oss dit?

Workshopen innehåller lika delar föredrag, presentationer och grupparbete för dig som vill komma vidare i det lokala arbetet med jordbruk, mat, mångfald, ekologiskt och livsmedelsstrategier. Naturskyddsföreningens rikskansli berättar vad som är på gång och hur det jobbas för att mobilisera medlemmar kring frågor om mat och mångfald. Du får en introduktion från Naturskyddsföreningens rapport ”Lantbruket, samhället och den biologiska mångfalden”. Andra halvan av dagen gör vi ett grupparbete som syftar till att komma vidare i det lokala arbetet, på hemmaplan i kretsarna. Här får du inspiration om vad andra gjort och projekt som görs, samt vad du själv kan göra lokalt!

Deltar gör Pim Bendt, enhetschef för odlingslandskap och gruvor på Naturskyddsföreningens rikskansli, lantbrukarna Bengt-Åke Karlsson, Motala, och Kalle Sand, Eksjö.

PROGRAM
12.00 – Registrering och lunch
12.50 – Inledning & om projektet – Alex & Bosse
13.00 – Mat & mångfald – Hur får vi till det på hemmaplan? – Pim