Gruvan i Norra Kärr och European Critical Raw Materials Act

Nu finns en ny film med uppdaterad information om den planerade gruvan i Norra Kärr, utanför Gränna, uppe på vår Youtube-kanal!

Den nya EU-lagstiftningen ”European Critical Raw Materials Act” (”Akten om kritiska råvaror”) möjliggör ett snabbspår i tillståndsprocessen för gruvor som bryter ”kritiska råvaror” för den gröna omställningen, vilket får ta max 24 månader. Detta kommer underlätta för etablering av gruvor. Greena Mineral AB håller nu på med avgränsningssamråd, där synpunkter ska vara inne senast i början på Juli, för att kunna arbeta fram en ny miljökonsekvensbeskrivning och ansöka på nytt om bearbetningskoncession.

Naturskyddsföreningen i Tranås och många andra engagerade organisationer runt Vättern kommer fortsatt arbeta mot en gruvetablering, tillsammans med miljöjurist Gunilla Högberg Björck. Viktigt är dock också den folkliga opinionen. Så se filmen nedan, kontakta politiker och ansvariga, och tyck till!