Hopp och Framtidstro i Tranås

Den 5 september arrangerades samtal om hopp och framtidstro i Löfstadkyrkan. Inför ca 60 personer talade Kristina Östman, enhetschef för klimatet på Naturskyddsföreningen och Marika Markovits, biskop i Linköpings stift. De fick båda berätta om sin uppväxt och bakgrund och sitt yrkesval. Kristina berättade sedan om Naturskyddsföreningen, om klimatkrisen och Sveriges del i denna. Hon betonade att omställningen MÅSTE accelerera. Att hitta och behålla hoppet är viktigt. Gemenskap och samarbete, med och mellan olika organisationer, bidrar till detta. Biskop Marika fortsatte och berättade om Svenska kyrkans viktiga roll som stor mark- och skogsägare. Kyrkan har en tro på att människan har en förmåga att göra gott. Hon berättade vidare om kyrkans färdplan för klimatet och vad klimaträttvisa betyder.

Gott kvällsfika ifrån Falla Spelt & Bagarbod serverades och sedan följde en intressant frågestund ledd av Kjell Johansson. En mycket givande kväll i samverkan mellan Naturskyddsföreningen, Löfstadkyrkan, Svenska kyrkan och Röda Korset!

Tack till alla som deltog! Tillsammans kan vi skapa förändring! 💚