Naturskyddsföreningens höstresa med Boxholm II

Den 1/9 äntrade i strålande solsken äntrade ca 65 medlemmar i Naturskyddsföreningen Tranås-Aneby ångbåten Boxholm II på årets första höstdag. Detta istället för den årliga höstfesten för medlemmar. Under färden som gick från Tranås hamn över Torpön, Smalsjön, Svalberget, Älgasundet och tillbaka hann ordförande Simon Söderstedt med att både presentera föreningen och dela ut årets Naturskyddspris till en mycket värdig vinnare – Märta Svärd. Motiveringen till priset betonade Märtas stora insatser i att skydda sjön Sommen och Vättern, bland annat genom att skapa opinion mot och informera om riskerna med en gruva i Norra Kärr. En gruvetablering som åter är på tapeten, i och med ny EU-lagstiftning. Märta var snabb med att dela priset med sin make Torsten, även han en värdig mottagare.

Simon, som presenterade föreningen, berättade att kretsen har ca 440 medlemmar och flertalet aktiva grupper såsom barngruppen Natursnokarna, Klimatgruppen, Planärendegruppen, med flera. Märta Svärd höll också ett föredrag med titeln ”Värna vattnet” med fokus på Sommen. För att ytterligare förstärka vilken skatt sjön Sommen är guidade Charlotte från naturum Sommen på ett föredömligt vis under en stor del av turen. På en trevlig resa måste man förstås ha god förtäring vilken Falla Spelt & Bagarbod stod för.

Stort tack till besättningen och alla andra som bidrog till en så fantastisk tur!