Styrelsemöte: Gruvan i Norra Kärr ligger inte på is

Nedan följer ett sammandrag från NF Tranås styrelsemöte den 12/10-2016.

• Tor Ahlstrand och Britt-Marie Gyllensvaan, från Urbergsgruppen Grenna, bjöds till detta möte för att berätta om det aktuella juridiska läget för gruvan i Norra Kärr. De informerar bl. a. om att många verkar tro att gruvplanerna är nedlagda, men att ärendet i högsta grad fortfarande är aktivt då gruvföretaget valt att överklaga Högsta förvaltningsdomstolens dom, samt då Bergsstaten menar att företaget enbart behöver komplettera miljökonsekvens-beskrivningen för att få fortsätta med etableringen. Det finns även vissa uppgifter om att man nu överväger att avleda vattnet från gruvan mot Sommen. Se Urbergsgruppen Grennas facebook-sida för mer information.

• Arbetsgruppen Värna Vattnet föreslås att ha nästa möte tillsammans med Urbergsgruppen Grenna, för att diskutera och reda ut läget i Norra Kärr. Mötet planeras att hållas under januari, men om något betydande sker i frågan kan det komma att hållas tidigare.

• Projektmedel har sökts som hjälp för att påverka till en Natura 2000-klassificering av Sommen. Alla NF-kretsar runt sjön är nu även engagerade i detta projekt.

• En regional kretskonferens kommer att hållas i Jönköping den 11-12 November, där bl. a. Gunilla Högberg Björck medverkar. Flera medlemmar från NF Tranås har anmält sig. Ytterligare information finns i kalendern.

• Den kemikaliecirkel som planerats har fått käppar i hjulen, då ledaren av denna inte längre verkar kunna delta. Andra alternativ har dock diskuterats och om detta problem går att lösa kommer förhoppningsvis studiecirkeln att starta i januari istället.

• Styrelsen har diskuterat vilka aktiviteter som föreningen vill hålla i under kommande år. Förhoppningen är att många utav de aktiviteter som hölls under 2016, såsom Klädbytardagen och utfykten till Rubban, även ska kunna hållas under 2017. Förslag om att besöka Naturhuset i Uppgränna och Zinkgruvan i Askersund finns också.