Föreläsning av Stefan Edman, Sävjsö

Bild på NF Sävsjös ordförande Britt-Marie Andersson och Stefan Edman, efter föreläsningen.

Den 18 januari höll Sävsjö Naturskyddsförening, i samarbete med Sävsjö kommun, i en föreläsning av Stefan Edman. NF Tranås ordförande rapporterar från föreläsningen:

Kulturhusets aula i Sävsjö var helt fylld; till hälften av skolelever, resten av medlemmar i NF och övriga intresserade. Utöver Sävsjö var kretsarna från Tranås, Eksjö och Nässjö representerade. Sävsjös kommunalråd, utvecklingschefen samt miljö- och hållbarhetsstrategen medverkade. Stefan fängslade publiken, även de unga, med sina grundliga kunskaper och pedagogiska förmåga att beskriva både hot och möjligheter. Han beskrev klimathot, såsom växthuseffekter, mat, konsumtion och transporter, men beskrev även framgångar på klimatmötena i Paris 2015 och Marocko 2016. Positiva utvecklingar på många områden finns i utvecklingsländer.

Ett särskilt fokus lades på påståendet att kor släpper ut massor av metangas, som är starkt förvrängt. Metangas utgör 5% av världens klimatpåverkan, men allt kommer inte från korna. Största delen gas från nötkreatur neutraliseras i naturens kretslopp och tas upp av växterna på nytt. Vill man vara klimatsmart ska man äta mindre kött, men gärna svenskt ekologiskt. Svensk mjölkproduktion har även 44% lägre klimatpåverkan än genomsnittet i världen. Minskade transporter är ett annat plus för svensk produktion.