En viktig träff om skydd av Vättern och närliggande vattendrag och sjöar

Lördag eftermiddag den 29 april träffades fem kretsar härrörande runt södra och östra delarna av Vättern. Mötet tillkom på initiativ av Tranåskretsens medlem Torsten Svärd. Det var 13 NF- medlemmar närvarande från kretsarna Bankeryd, Jönköping, Huskvarna/Gränna, Tranås/Aneby, samt Ödeshög. Fler var inbjudna men hade förhinder.

De hot som togs upp mot våra vatten Vättern, Munksjön, Svartån och Sommen var i första hand Gruvan i Norra Kärr, men även försvarsmaktens skjutningar, mikroplaster, dioxiner, kemikalier, avlopp från reningsverk, latriner från båtar, plaster från konstgräs och bildäck på E4:an, plastpåsar som vittrar, desinfektionsmedel i sköljvatten, samt låga grund- och sjövattennivåer m.m. Även CETA-avtalets hot mot våra svenska lagar och olika miljöskydd diskuterades. Om avtalet godkänns i riksdagen kommer det att underlätta för exploatörer såsom exempelvis gruvbolag att etablera sig, men även att begära skadestånd om de inte får göra som de vill.

Tanken är att bland dessa kretsar skapa en gemensam arbetsgrupp med uppgift att arbeta för att bevara regionens olika vatten. Vi diskuterade namn på arbetsgruppen och ska besluta vad det blir utifrån flera förslag på nästa möte.

Nästa möte blir den 17 juni och då ska samtliga NF-kretsar runt Vättern bjudas in.

Märta Svärd
Ordförande NF Tranås