Lexéns besök till Norra Kärr

Den 4:e oktober kom Naturskyddsföreningens generalsekreterare, Karin Lexén, och ordförande, Johanna Sandahl, på besök till Klevens Loge, som en del av Karins Eriksgata. NF Tranås stod för en stor del av arrangemanget och berättade bland annat om vårt arbete med gruvan i Norra Kärr och beskyddandet av sjön Sommen. Även höghastighetsbanan diskuterades. Flera länsförbund och andra kretsar fanns också på plats för att berätta och delta. Kunniga föreläsare, såsom Olof Holmstrand och Gunilla Högberg Björck, berättade ingående om gruvans påverkan på miljön och dagsläget för etableringen. Kring lunch gjordes även en utflykt till Norra Kärr-området, för att bland annat titta på Adelövsån. Tanken är att vid en eventuell gruvetablering pumpa ut processvattnet till denna lilla å, med en storleksordning på ett tiotal miljoner liter per dag. På den sista bilden ovan kan dagens vattennivå i ån ses, mätt med hjälp av Torsten och hans käpp.

Läs även om besöket på Naturkontakt, samt se programmet för dagen genom att klicka på respektive länk.