Sveriges största miljöorganisation – Naturskyddsföreningen är positiv till att anlägga nya stambanor som knyter samman storstäderna och mellanliggande orter. Bedömningen är att en dimensionering för hastigheten 250 km/h utgör en lämplig avvägning mellan framkomlighet, miljö- och naturhänsyn. Detta skriver Naturskyddsföreningen i sitt svar till den nationella transportplanen.
- Naturskyddsföreningen vill ha stränga krav så att värdefull natur inte förstörs. Detta krav är inte förenligt med höghastighetsbanornas krav på rak dragning.
- Naturskyddsföreningen förordar att nya banor byggs så att man även kan köra gods på dem, det vill säga en flexibel järnväg.
- Höghastighetsbanor ger inte någon klimatnytta och andra investeringar i järnvägsnätet ger betydligt bättre nytta för klimatet. Höghastighetsbanor undantränger andra järnvägssatsningar.
- Hela Sverige ska leva. Transportplanen ska gå mot målstyrning istället för prognosstyrning. Vi vill prioritera kortväga pendling och mer gods på järnväg.
För
Järnvägsarbetsgruppen ”Tenhult” från Naturskyddsföreningar i södra Sverige, med representanter från Lund, Tranås, Lerum, Öland och Nässjö
Genom
Märta Svärd, Ordförande Naturskyddsföreningen i Tranås, 2017-12-13
Se pressmeddelandet i dokumentform HÄR, samt läs Naturskyddsföreningens remissvar på transportplanen genom att klicka HÄR.
Kommentera