Styrelsemöte: Efter sommardvalan

Nedan följer ett något försenat sammandrag från NF Tranås styrelsemöte den 15/8-2018.

• Delar av NF Tranås styrelse närvarade innan sommaren tillsammans med LRF Östergötland och ett antal experter vid ett informationsmöte i riksdagen om gruvan i Norra Kärr. Mötet var väldigt konstruktivt och politikerna intresserade, men de menade även att vi (m.fl.) borde komma och informera om gruvor oftare, då gruvbolagen i sin tur väldigt ofta bokar in möten med dem.

• Innan sommaruppehållet hölls även Naturskyddsföreningens Riksstämma i Uppsala. Här beslutades bland annat om en ny framtidsstrategi och om en ny riksstyrelse, där en ledamot från Jönköpings län valdes in, nämligen Henrik von Zweigbergk.

• Som det tidigare skrivits om i lokaltidningarna, så finns ett nytt planförslag för byggnation av villor ute vid Romanäs. Man har som förslag att utöka de 12 villor som redan beslutats om, med ytterligare sju. Styrelsen är dock osäker på om föreningen ska engagera sig i ärendet, då villorna inte direkt påverkar naturreservatet.

• Planerna för fler tomter i Norraby har ritats om efter att en del kommentarer kommit in, och bland annat har fler passager i skogen tillkommit.

• Den 21 augusti hölls NF Tranås politikerutfrågning, vilket blev ett mycket trevligt arrangemang med många deltagare. En sammanfattning av partiernas åsikter rörande höghastighetsjärnvägen och gruvan i Norra Kärr kan hittas här.

• Tasman har till den 28 september på sig att skicka in en ny ansökan om bearbetningskoncession. Även Naturvårdsverket har dock nu kritiserat företagets nya miljökonsekvensbeskrivning.

• En studiecirkel om klimatet planeras att hållas senare under året, dit även olika experter förhoppningsvis kan bjudas. En hel del intresseanmälningar har redan inkommit – vilket är väldigt kul!