Styrelsemöte: Inget tåg över isen?

Nedan följer ett sammandrag från NF Tranås styrelsemöte den 15/10-2018.

• Nästa programpunkt, den 7 november, är ”En kväll med fokus på VATTEN”, med besök på reningsverket och stadshuset i Tranås. Vi kommer här lära och prata om lokala vattenfrågor med både reningsverkets personal och kommunens ansvariga.

• Många har anmält sig till den studiecirkel om klimatet som planeras, varför cirkeln eventuellt kommer delas i två eller innehållet omformas till att främst framföras via föreläsningar. Planering fortgår!

• Tasman har fått ytterligare ett anstånd av Bergsstaten för att komma med kompletteringar till sin nya bearbetningskoncession rörande Norra Kärr. Denna gång till den 5 november.

• Styrelsen arbetar med att försöka få till stånd en undersökning och utvärdering av alternativa sätt att utvinna REE (som planeras brytas i Norra Kärr), såsom ur slagghögar eller genom återvinning. Ett första brev har formulerats och skickats iväg, och nu inväntas svar.

• NF Tranås har sent omsider engagerat sig i planerna för en vindkraftspark i Lönnhult utanför Aneby. Snart efter att vi skickat in synpunkter erhölls dock besked om att mark- och miljödomstolen ej beviljat någon etablering, bland annat på grund av det rika fågellivet i området. Detta beslut har dock överklagats av företaget.

• Trafikverket publicerade i ett PM från den 5 oktober många nya besked rörande höghastighetsbanan. Bland annat att man på Ostlänken och sträckan Göteborg-Borås kommer dimensionera banan för 250km/h, men även att projekteringen för sträckan Linköping-Jönköping kommer pausas och sammanställas för framtida beslut om fortsättning. Än mer intressant är att man skriver att staten inte kommer stå för tilläggskostnader vid etablering av stationer, såsom om de placeras i tätorter som är kostnadsdrivande. Detta kommer istället kommuner eller regioner att få bekosta och påverkar starkt Tranås kommuns planer på en central stationsplacering. Sammantaget gör dessa besked det troligt att vi kan bli förskonade en dragning över sjön Sommen! Läs mer i PM:et, i Tranås-Posten den 17 oktober, eller fråga oss!