Skog vid Tuta källa i Aneby kommun hotad!

När NF Tranås den 5 maj höll sin planerade utflykt till fågelsjön Ruppen och Åsens naturskog upptäcktes något upprörande. I området kring Tuta källa, som ägs av Linköpings stift, hade någon röjt underväxten och satt snitselband i den gamla granskogen. Detta skvallrade tydligt om att en förestående slutavverkning är i görningen. Området kring källan innehåller stora naturvärden i de våtmarksbetonade källmiljöerna – så pass att nyckelbiotopsklass bedöms uppnås – då flertalet signalarter och mycket död ved återfinns här. Det finns även välbesökta vandringsleder som leder vidare till Ruppens naturstation och det närliggande naturreservatet, samt till Åsens by. Tuta källa har i sig fornminnesstatus, då det tidigare troligen varit en offerkälla.

I den östra delen av området, som ligger en bit från källmiljöerna, finns ett mindre skogsbestånd som är angripet av granbarkborre. NF Tranås föreslår därför en begränsad avverkning, där en väl tilltagen skyddzon lämnas mot Tuta källa, och där större hänsyn tas till övriga naturvärden och till vandringslederna. Ett yttrande och en beskrivning av biotopen, inklusive förslag på hänsynsåtgärder vid avverkning, har skrivits tillsammans med Haurida hembygds- och fritidsförening. Dessa dokument har skickats till stiftet, samt till Skogsstyrelsen i Jönköping och Aneby kommun. Läs dessa genom att klicka i texten. Alla berörda eller engagerade i området kring Ruppen eller Åsens by uppmanas även att höra av sig till stiftet och kommunen, för att motivera dem till att bevara skogen!