Seniorvandring i Romanäs

Söndagen den 29:e september var det dags för seniorvandring i NF Tranås projekt Fyra generationer upptäcker Sommen-naturen. Efter samlingen i Tranås for vi i gemensam buss ut till Romanäs. Det låg förväntan i luften! 25 deltagare följde vår guide Tomas och fotograf Gunnar och fick massor av ny kunskap och inspiration om natur och fotografering.

Vi följde gångvägen, men fann allt spännande på holmarna i betesmarkerna – verklig upptäckarglädje! Vi fick lära om skogslind och gamla ekar. Skogslindarna står stadigt bland klippblock och mindre stenar. Ekarna är hemvist för insekter, fåglar, lavar, mossor och svampar.

Det fanns också tid för samtal både mellan gamla vänner och nya bekantskaper. Regnet, som kom lagom till fikapausen, gick att följa som ett skådespel över viken. Så även det blev en upplevelse – en dag som i övrigt bjöd på sol! Slutkommentaren kunde vi alla dela: ”Kan vi inte vrida tillbaka klockan, så vi kan börja nu.”

Det blev en härlig dag vid Romanäs udde! Tack till Tomas och Gunnar! Och till Märta och Torsten som berättade om Romanäs.

Gruppledare Gudrun och Ingegerd