Höstutflykt till Rubban

Söndagen den 13:e oktober hölls NF Tranås utflykt till Rubban, som arrangerades i samarbete med Naturum Sommen. Vi var 21 vuxna och 5 barn, som tillsammans med guide Tomas Fasth möttes för att utforska naturen kring Häradsbäcken, med målet att följa den nedströms och nå Skrällshål. Tomas guidade oss genom skogen ner mot bäcken, med massor av intressanta stopp. Alla, och allra mest barnen, gav sig ut på spaning och kom tillbaka med svampar, mossor och frågor. Förutom Tomas fanns i gruppen flera andra mycket kunniga, som kunde besvara dem. Vi följde bäcken genom varierande natur, där varje del bjöd på nya upptäckter av typiska arter. Lagom vi nådde fram till Skrällshål var det dags för fikapaus.

Vi gick aldrig över bäcken till Rubban, utan fortsatte tillbaka till grustaget på Östgötasidan för att avsluta vandringen vid Birgittas Källa. En fantastisk höstdag, i ett härligt väder och med massor av nya upplevelser och kunskap. Tack Tomas, och ni andra, som kunde berätta! Alla ville lyssna, ingen ville missa något!

Ingegerd Sundberg