Barn/Vuxen-vandring vid Lomsviken

Nedan följer en lite sen men upplyftande återblick på höstens utflykt för barn och vuxna i vårt projekt Fyra generationer upptäcker Sommen-naturen. Vi kan även meddela att vårens utflykter blir den 4 och 18 april, så glöm inte att anmäla er och skriva in dessa datum i kalendern!

Lördagen den 26:e oktober var det dags för barn- och vuxengruppen i projektet att bege sig ut till Lomsviken på Torpön. Det hade ösregnat och blåst kraftigt under förmiddagen, men trots det kom 27 förväntansfulla små och stora människor utrustade med kameror, nyfikna frågor och gofika förstås. (Vi hade för övrigt sådan tur att det blev uppehåll just de timmar vi var ute.)

Vi hade förmånen att bli guidade genom skogen av biolog Tomas Fasth som kunde berätta mycket intressant för oss. Lomsviken bjuder på en mycket varierad natur med fantasifulla klippblock, mjuk mossa, knotiga gamla tallar och en fantastisk utsikt mot sjön Sommen som denna eftermiddag låg helt spegelblank.

Vi fikade på en sluttning ner mot sjön och sedan lekte vi ”omvänd kurragömma”. Tomas hade smugit iväg under fikat och gömt sig och det gällde för oss andra att leta reda på honom vilket inte var helt lätt då han hade klättrat upp i en gran, men till slut lyckades vi i alla fall.

Med på utflykten fanns också Gunnar Lundqvist som är en mycket duktig fotograf. Han visade bilder och gav värdefulla tips hur man kan tänka när man vill ta bra naturbilder.

Alla verkade trivas och ja, vi hade en riktigt fin eftermiddag där i skogen.

Gruppledare Anna Sjöberg Eklund och Hanna Bengtsson