Styrelsemöte: Klimatet i kommunen

Nedan följer ett sammandrag från NF Tranås styrelsemöte den 10/11-2020.

• Styrelsen har nu godkänt och skickat in slutrapporten för Fyra generation upptäcker Sommen-naturen till Postkodstiftelsen. Projeket är därmed officiellt avslutat. Vi vill än en gång tacka alla som engagerat sig och deltagit i projektet och dess utflykter! Vinnande bilder och information kommer fortsatt finnas här på hemsidan.

• Den senarelagda stämman för Jönköpings länsförbund hölls den 21/11 över internet. Tekniken fungerade bra och två nya ledamöter valdes in, varav en från NF Tranås. Nästa länsstämma kommer troligen arrangeras digitalt vid vanlig tidpunkt i mars månad.

• Planärendegruppen har arbetat med Tranås kommuns Översiktsplan och framfört synpunkter. Vi tycker bland annat att planen i mycket större utsträckning bör genomsyras av förebyggande klimat- och miljömål, och att skyddsvärda naturområden ska pekas ut och undantas från exploatering. Planen innehåller även många punkter som obefogat anpassats till de gamla planerna för höghastighetsbanans framfart.

• Klimatgruppen arbetar på att under början av nästa år försöka bjuda in en representant från föreningen Klimatkommunerna till ett möte dit medlemmar i Tranås kommunfullmäktige bjuds in.

• Flera av höstens aktiviteter har tyvärr fått ställas in på grund av allt hårdare Coronarestriktioner. Inför kommande år så tittar styrelsen därför på aktiviteter som kan hållas digitalt eller med ordentligt avstånd. Har du någon idé eller förslag på en rolig aktivitet för 2021? Hör då gärna av dig till: soderstedt.s@gmail.com

• Nästa möte: den 19/1 2021, kl 18:30 vid Falla Spelt & Bagarbod.