Styrelsemöte: Håll i, håll ut och gå ut i naturen

Nedan följer ett sammandrag från NF Tranås styrelsemöte den 19/1-2021.

• Styrelsen har beslutat att inte ge ut något program för aktiviteter i år, i och med planeringssvårigheter under Corona. Vi kommer dock att arrangera flera roliga aktiviteter som istället publiceras på hemsidan och Facebook när de väl är genomförbara och fastlagda. Så håll utkik här om du är intresserade av digitala filmvisningar, naturutflyker i närområdet med avstånd, eller fototävlingar!

• Den 17/1 hölls en utflykt för Natursnokar till Illern, där man bland annat letade djurspår i snön. Utflykten hölls i smågrupper om 7 personer och endast för tidigare deltagare, i och med Coronarestriktionerna. Fler utflykter planeras under våren, där förhoppningsvis fler snokar får vara med!

• Den 2/2 arrangerar Länsförbundets klimatarbetsgrupp ett webbinarium om koldioxidbudgetar. Läs mer här. Seminariet kommer troligen att arrangeras fler gånger under våren, bland annat för inbjudna kommunpolitiker.

• Linköpings stift har utfört en avverkning i Illernreservatet. Styrelsen arbetar på en text som kritiserar denna.

• Klimatgruppen har skickat ut frågor till partierna i Tranås kommun om deras klimatambitioner och kommunens miljöarbete. Svar har nu erhållits från samtliga partier och ska sammanställas till ett dokument som bland annat visar på områden där partierna är överens.

• Styrelsen diskuterar just nu utformningen av årets årsmöte. Mötet kommer antingen att hållas digitalt vid vanlig tid under våren eller skjutas fram till efter sommaren, med förhoppning om ett fysiskt möte. Mer information kommer längre fram.