Styrelsemöte: Vinnande vindar

Nedan följer ett sammandrag från NF Tranås styrelsemöte den 25/2-2021.

• NF Tranås årsmöte kommer att hållas den 11 april kl 15:00, digitalt via videokonferensverktyget Zoom. Detta p.g.a. Coronapandemin. Kallelse skickas ut snarast och medlemmar som behöver hjälp att få tekniken att fungera är välkomna att höra av sig i förväg! Valberedningen tar emot förslag inför mötet och kan kontaktas här.

• Mark- och miljödomstolen har beslutat avslag för planerna på vindkraftparken i Bordsjö! NF Tranås med fleras argument har hörsammats och vi är väldigt glada över utfallet.

• Strandskyddsutredningen är ute på remiss och naturreservat och naturområden med särskilt skydd, såsom sjön Sommen, får till viss del ett bättre skydd. Många andra strandområden riskerar dock att exploateras och stark lobbying har även startats för att stoppa just Sommens utökade skydd. Styrelsen jobbar just nu tillsammans med en jurist för att ta fram ett remissvar.

• NF Tranås kommer att instifta ett årligt Naturskyddspris för personer i Tranås och Aneby med omnejd som aktivt arbetar för naturen! Mer info kommer snart!

• Årets riksstämma kommer hållas digitalt den 26/5 till 2/6. Anmälan sker i april och mer info finns här.

• Nästa möte: den 30 mars kl 18:30, digital via Zoom.