Sammanfattning av årsmöte

Den 11 april höll Naturskyddsföreningen i Tranås och Aneby sitt årsmöte, denna gång i digital tappning. Mötet gick trots detta smidigt, med omval av Sven-Olof Wahlström som ordförande och inval av suppleant Matilda Forsärla som ordinarie ledamot. Verksamhetsberättelsen för det gångna halvåret (sedan det senaste årsmötet i september) innehöll bland annat distanserade Natursnoksutflykter till Illernreservatet, arbete med Tranås översiktsplan, utfrågning av Tranåspartiernas ståndpunkter i flera viktiga klimatfrågor, samt en vinst i mark- och miljödomstolen med avslag för den planerade vindkraftparken i Bordsjö, Aneby.

Verksamhetsplanen för det kommande året blev dessvärre något knapphändig, då Coronapandemin sätter käppar i hjulen för arrangerade naturutflykter. Föreningen har emellertid istället anordnat en pågående digital fototävling kallad Bästa vårbilden för att inspirera till egna upptäcktsfärder i skog och mark, samt har instiftat ett Naturskyddspris för Tranås och Aneby som man tar emot nomineringar till. Förhoppningen är dock att kunna arrangera fler aktiviteter när restriktionerna väl lättar. I övrigt planerar styrelsen och föreningens arbetsgrupper att under 2021 fortsatt jobba med att påskynda takten i kommunens klimatarbete, med strandskyddet och med andra aktuella frågor.

Styrelsen tackar alla som deltog vid årsmötet och som på annat sätt engagerar sig i föreningen!