Styrelsemöte: Sommarmotioner

Nedan följer ett sammandrag från NF Tranås styrelsemöte den 8/6-2021.

• Naturskyddsföreningens digitala Riksstämma genomfördes den 26/5-2/6. Våra motioner om förbättrade medlemsutskick, mer samarbete med Svenska kyrkan och att påverka Postkodstiftelsen att arbeta mer klimatvänligt blev i stort besvarade eller fick bifall. I övrigt beslutades medlemsavgiften höjas något nästa år och mer fokus läggas på skogsfrågan.

• Fototävlingen Bästa vårbilden är avslutad och vinnare kommer utses och annonseras inom kort. Prisutdelning kommer dock ske först till hösten. Ett åttiotal fina bilder har inkommit.

• Österängens konsthall håller den 19/6 en Vätternmanifestation, med konst och miljöprojekt runt sjön.

• Mark- och miljööverdomstolen har beslutat att inte ge prövningstillstånd för företagets överklagan av MMD:s avslag av vindkraftparken i Bordsjö.

• Socialdemokraterna i Tranås har lagt fram en motion om att införa ett Klimatråd i kommunen, vilket kommunfullmäktige troligen kommer rösta om till hösten. Detta tycker vi är mycket glädjande!

• Nästa möte: den 10 augusti, kl 18:30. Preliminärt ett fysiskt möte vid Falla Spelt & Bagarbod. Tills dess önskar vi alla medlemmar en skön sommar!

Mötet avslutas.