Styrelsemöte: Hur hanterar vi skogen?

Nedan följer ett sammandrag från NF Tranås styrelsemöte den 9/11-2021.

• Mikael Åhman, Tranås kommuns nya park- och griftegårdschef sedan april, deltog vid mötet och presenterade avdelningens arbete med hållbarhet och grönområden. Han har bl.a. höga ambitioner för en förbättring av kommunens skogsskötsel, med ett slopat avkastningskrav och mer naturhänsyn, vilket är mycket glädjande!

• Den 30/10 hölls vår utflykt om hyggesfritt skogsbruk. Under dagen besökte vi flera bestånd och fick flera goda exempel på olika hyggesfria metoder. Som en fortsättning planerar vi nu en studiecirkel om skogen inför nästa år!

• Planärendegruppen har yttrat sig om planerna för exploatering av ca 27 ha i Tostås. Ungefär hälften av området har biotoper som bör skyddas, men på resterande delar kan troligen byggnation ske om hänsyn tas.

• Klimatgruppens arbete med projektet Klimatspåret fortskrider. Man planerar nu, utöver en tävling för gymnasieungdomar, föreläsningar och en mässa för hela Holavedsgymnasiet.

• Nästa möte: den 14/12 kl 18:30 vid Falla Spelt & Bagarbod. Julgröt kommer kommer erbjudas.