Styrelsemöte: Tema Skog

Nedan följer ett sammandrag från NF Tranås styrelsemöte den 25/1-2022.

• NF Tranås program för 2022 är nästan färdigplanerat och kommer att skickas ut i pappersform till alla medlemmar utan epost-adresser mot slutet av februari! Det kommer bli många trevliga utflykter, såvida pandemirestriktionerna tillåter.

• Vår planerade studiecirkel om skogsbruk, nu kallad Tema Skog, är färdigplanerad och kommer publiceras i programmet. Den kommer bl.a. innehålla ett besök till Ycke naturreservat och en föreläsning om naturnära skogsbruk.

• Styrelsen har beslutat att instifta en Skogsarbetsgrupp, med uppgift att bevaka och inventera planerade avverkningar i skyddsvärda skogar i både Aneby och Tranås.

• Styrelsen har yttrat sig om förslaget till beslut och skötselplanen för instiftande av naturreservat i Furulid i Aneby. Utformandet av skötseln bör revideras något, men vi ser mycket positivt på att man inrättar ett naturreservat för friluftsliv.

• Planärendegruppen har skickat in synpunkter på det nya utkastet av Tranås kommuns Översiktplan. Planen har mycket lite anpassning till klimatet och minskade utsläpp, samt exploateringsområden längs sjön Sommen som är olämpliga. En vision såsom denna, måste ha en mer hållbar framåtanda. Läs våra synpunkter här.

• En insändare baserad på en rapport om att ekoodling är dåligt för miljön och klimatet har cirkulerat i flera lokaltidningar. Många har reagerat på denna, så även NF Tranås, då den bl.a. innehållit flera faktafel.

• Föreningens årsmöte kommer hållas den 23 april vid Falla Spelt & Bagarbod, i samband med en planerad skogsutflykt i närheten. Vi kommer bjuda på lunch och medlemmar är varmt välkomna!

• Nästa styrelsemöte: den 8/3 kl 18:30 via Zoom.

Mötet avslutas.