People for Future: Johanna Sandahl på Tranås torg!

Naturskyddsföreningens i Tranås projekt Alla för klimatet – People for future har hållits vid 9 tillfällen på Hylands torg, från 1 april till 2 september 2022. Den 2a september avslutades projektet med besök av Naturskyddsföreningens riksordförande Johanna Sandahl. Musiker för dagen var Maria Broman och Magnus Lind.

Det var den största uppslutningen hittills under sommaren, med ca 85 åhörare samt förbipasserande som stannade till. Det lagom varma och soliga vädret bidrog till en härlig stämning!

Johanna Sandahls budskap var tydligt: att frågor som berör klimat och natur måste få fokus i valrörelsen och styra våra val när vi röstar. Klimatkrisen är redan här, inte något som händer i framtiden. Den kommer att bli allt värre. Johanna tog också upp hur naturen påverkas av både klimatförändringar och av spridning av giftiga kemikalier i miljön.

Det finns dock hopp om att vi fortfarande kan mildra klimat-effekterna. Men det förutsätter politiska beslut och att enskilda individer tar ansvar för och minskar sin egen klimatpåverkan.

Efter manifestationen samlades 11 av NF Tranås medlemmar tillsammans med Johanna Sandahl för en gemensam lunch. Vi hade ett trevligt samtal och berättade hur vi i Tranås ändå lyckats få politikerna att lyfta klimatfrågan, från att tidigare år ha varit en icke existerande fråga.

Vi diskuterade även hur vi alla upplever motstånd, ointresse och t.o.m. motarbete från delar av allmänheten, organisationer och politiken.

Sammantaget är vi i People for Future-gruppen dock mycket nöjda med sommarens aktiviteter, även om det krävt mycket arbete och engagemang!

Märta Svärd, Klimatgruppen