Styrelsemöte: Tranås koldioxidbudget

Nedan följer ett försenat sammandrag från NF Tranås styrelsemöte den 17/1-2023.

• Den 10/1 träffade flera av höglandets kretsar för en Klimatgruppsträff i Tranås. De närvarande delade med sig av erfarenheter av klimatarbete och fick en presentation från Riks om årets kampanj ”Rättvisa utsläppsminskningar”.

• Tranås kommuns koldioxidbudget finns att tillgå på nätet och styrelsen har tittat närmare på denna. Den största utsläppsboven är inrikes transporter, vari personbilar utgör den största delen. För att hålla budgeten måste kommunen minska sina utsläpp med 13,6% per år till 2030! Klimatgruppen kommer träffa kommunen framöver för att diskutera detta.

• Planärendegruppen kommer granska den nya detaljplanen för Tostås, där samrådstiden löper till den 28 februari.

• Programmet för 2023 håller på att arbetas fram! Under året kan vi bl.a. se fram emot en klädbytardag, utflykt till Svensbo lövskog och studiebesök med tema självhushållning.

• En medlemskommitté har instiftats med syfte att engagera nytillkomna medlemmar och informera om föreningen. En introträff planeras till våren, till vilken alla intresserade medlemmar är välkomna!

• Nästa möte: den 7/3 kl 18:30 i källarlokalen på Ydrevägen 5, Tranås.