Boschs arbete för ett hållbart Tranås

Den 20 februari gjorde NF Tranås studiebesök på Bosch Thermoteknik i Tranås. 13 glada deltagare deltog för att få höra om företagets hållbarhetsarbete. Platschef Johan Weiström visade oss runt i tillverkningen, där värmepumpar av olika slag monteras. I andra fabriker, också i Tyskland och Portugal, tillverkas bl.a. solceller och gaspannor. Bosch är även delägare i vindparker.

I utbildningscentret ”Greenhouse” berättade Anne Skoglund, Renisa Kokoneshi och Gunnar Eklund om hållbarhetsarbetet. Detta arbete inbegriper alla företagets aktörer och verksamhetsområden; hälsa, mänskliga rättigheter, mångfald, vatten, fabriker, underleverantörer, transporter, återvinning, m.m. Vi utbytte idéer om förbättringar.

Bosch meddelade att man har avsatt 200 kr per nyanställd för att stötta organisationer i Tranås och Naturskyddsföreningen blir först att få ta del av detta stipendium. Glada och överraskande nyheter! Företaget är också med som sponsor i föreningens projekt Klimatspåret.

Vi tackar för en mycket positiv och givande kväll!