Styrelsemöte: Årsmötet avverkat

Nedan följer ett försenat sammandrag från NF Tranås styrelsemöte den 14/3-2023 och konstituerande styrelsemöte den 25/3.

• Två ändringar har skett i bland aktiviteterna i programmet för 2023! Vid utflykten till stenbrottet i Askeryd den 1/10 har samlingsplatsen ändrats till Askeryds kyrka, och Natursnokarnas svamputflykt den 7/10 har flyttats till den 14/10. Dessa ändringar är korrigerade i det digitala programmet, samt i kalendern, här på hemsidan.

• Den 13/3 höll föreningen en introduktionsträff för nya medlemmar och så många som 8 deltog! Vid träffen presenterade vi en tidslinje över föreningens arbete, diskuterade hur man kan engagera sig i våra arbetsgrupper, fikade och pratade.

• Den 25/3 hölls föreningens årsmöte, vid vilket 14 medlemmar deltog. Den tidigare styrelsen valdes om, med ett avhopp och byte av föreningens kassör. Efter mötet bjöds vi på smaskig grönsakssoppa och fika från Falla Spelt & Bagarbod! Årsmöteshandlingarna kommer inom kort finnas i vårt arkiv här på hemsidan.

• Tillsammans med Svenska kyrkan och Röda Korset i Tranås så planerar vår Klimatgrupp en klimatvecka i höst, mellan den 15-22 september. Tanken är att under veckan gemensamt hålla i flera arrangemang på torget, med talare, musiker och aktiviteter.

• Styrelsen har skickat in en överklagan av en avverkning i Aneby kommun, i ett område där vi identifierat fler än 70 naturvårdsarter. Delar av området hann dock avverkas innan domstolen mottog överklagandet. Även Skogsstyrelsen har yttrat sig i ärendet och nu inväntas domslut.

• Nästa möte: den 25/4 kl 18:30 vid Falla Spelt & Bagarbod.