Styrelsemöte: Sommar runt Sommen

Nedan följer ett sammandrag från NF Tranås styrelsemöten den 25/4 och 23/5-2023.

• Den 22/4 hölls årets Klädbytardag på Storgatan i Tranås. Ca 60 besökare bytte in gamla och fann nya plagg att förgylla garderoben med!

• Den 27/5 arrangerades en Föreningsdag i Tranås, i samband med cykelloppet Sommen Runt. NF Tranås närvarade och många intresserade kom fram för att lära mer om föreningen och våra Natursnokar, bland annat!

• Styrelsen har skickat in ett yttrande mot de nya planerna för Bianäset invid sjön Sommen i Ydre kommun. 25 nya tomter är tilltänkta inom det strandskyddade området. Styrelsen anser att dessa nya planer, liksom de tidigare som upphävdes av MMD 2019, ej bör tillåtas.

• Styrelsen beslutade att ett extrainsatt Naturskyddspris skulle tilldelas Gunnar Lundquist för sitt gedigna arbete med att skapa intresse för och skydda sjön Sommen och Smålands natur. Detta då Gunnar var sjuk och nu dessvärre har gått bort. Gunnar donerade även delar av sin kamerautrustning till NF Tranås, att bruka i samråd med Holavedsgymnasiet för att skapa naturintresse hos unga. Våra tankar går till Gunnar och hans anhöriga.

• Den 17-18/6 kommer delar av styrelsen att närvara vid NF:s Riksstämma i Västerås. Här kommer bl.a. en ny ordförande efter Johanna Sandahl att väljas och ett stort antal motioner att behandlas.

• Den 27/8 planeras föreningens årliga Höstfest vid Falla Spelt & Bagarbod! Som vanligt kommer det bli lekar för de mindre, god mat och förhoppningsvis även musik. Mer info kommer under sommaren.

• Nästa möte: den 31/8 kl 18:30 vid Falla Spelt & Bagarbod.