Spår i Skogen: Advent i Gällerstena

Första advent, den 2 december, arrangerar Teater Asoko en heldag i Gällerstena utanför Österbymo med tema kultur- och naturvård! För att öka den biologiska mångfalden och lyfta fram kulturvärden kommer man tillsammans skapa hagmarker för betande djur. Välkomna att delta i en rolig och lärorik arbetsdag!

Från kl 8 och framåt kommer man kunna delta i att bl.a. köra timmer med häst, tillverka biokol, ringbarka träd, tillverka fågel- och biholkar, hugga sin egen julgran, eller inmundiga glögg och pepparkakor! Det kommer även bjudas på sång och musik med Ydre Kulturcentrum. Alla åldrar är välkomna! Terrängen är dock delvis svårframkomlig. Tag gärna med: Egen kåsa, Mat att grilla, Varma arbetskläder, Kniv / Yxa / Såg / Etc.

Aktiviteten är en del av Spår i skogen, ett dokumentärt teaterprojekt som vill återställa höga natur- och kulturvärden i markerna kring Gällerstena. För mer information om aktiviteten, läs mer här.

Ledare och arrangörer: Håkan Strotz från Urnatur, hästförare Annelie Svensson från Eriksgården, Tilda Friberg och Martin Öhman från Ydre Kulturcentrum, samt Spår i skogen / Teater Asoko. I samarbete med Ydre kommun och Svenska Postkodstiftelsen.