Styrelsemöte: Kritiska råmaterial

Nedan följer ett sammandrag från NF Tranås styrelsemöte den 27/11-2023.

• Föreningen har nu ett bankgiro! Numret är 302-0765 och kommer användas för donationer och betalningar.

• Den 13/11 hölls ett informationsmöte om gruvan i Norra Kärr tillsammans med miljöjurist Gunilla Högberg Björck, Urbergsgruppen, Aktion Rädda Vättern, m.fl. Detta då EU arbetar med ett förslag om att underlätta och snabba på brytandet av strategiskt viktiga mineraler, kallat ”Critical Raw Materals act”. Detta kommer även påverka de fortsatta försöken att etablera en gruva i Norra Kärr. Styrelsen kommer bevaka detta.

• Natursnokarna höll den 14/10 en välbesökt svamputflykt till Klintens badplats vid Vagnsjön. Mot slutet av utflykten grillade man tillsammans – även den svamp som hittats!

• Arbetet med programmet för 2024 har påbörjats! Redan nu är en aktivitet spikad, nämligen en föreläsning med NF:s generalsekreterare Karin Lexén den 21/1 i Församlingshemmet i Tranås. Har du förslag på roligheter eller aktiviteter vi borde arrangera? Hör då av dig till oss!

• Planärendegruppen har yttrat sig om planerad vindkraft i Kungshult och utökad brytning vid Klevakrossen.

• Styrelsen vill slutligen passa på att önska alla medlemmar en God Jul och ett riktigt Gott Nytt År!

• Nästa möte: 23/1 kl 18:30 vid Falla Spelt & Bagarbod.