Årsmöte 2024

Den 17/3 hölls NF Tranås-Anebys årsmöte vid Falla Spelt & Bagarbod. Hela 31 medlemmar slöt upp för att välja ny styrelse och ta del av det goda fikat från bagarboden. Årsmötet började med ett föredrag av Märta Svärd om det nya läget för gruvan i Norra Kärr. I och med den nya EU-lagstiftning som antagits (European Critical Raw Materials Act) så ses mineralerna REE som återfinns i Norra Kärr som en kritisk resurs för den gröna omställningen i Europa. Detta gör att gruvetableringar som avser utvinna dessa ”kritiska mineraler” får ett snabbspår genom tillståndprocessen, med ett maximalt tidsförlopp för denna på 24 månader. Detta kommer leda till lägre miljökrav och mindre samråd. Årsmötet beslutade därför att anta ett uttalande baserat på detta, där NF Tranås-Aneby fortsatt avser att med all kraft motverka en gruvetablering i Norra Kärr för att värna Vätterns och Svartåsystemets vatten. Bland annat genom att uppmärksamma politiker och allmänhet på riskerna med gruvan, och genom att uppdatera den Youtube-film om gruvan som föreningen tidigare låtit producera. Hela uttalandet från årsmötet kan läsas här.

Efter föredraget följde årsmötesförhandlingarna, där den föregående styrelsen gavs ansvarsfrihet och en ny styrelse valdes. Den nya styrelsen kom att bestå av ordförande Simon Söderstedt, vice ordförande Gunnar Eklund, kassör Yvonne Jarl, samt ledamöterna Gabriella Fjordmark Lerne, Anneli Gustafsson, Bo Håkansson, Suzanne Schöblom, Peter Sterne, Torsten Svärd, Sven-Olof Wahlström, och suppleanterna Kristofer Gustavsson, Fuji Hoffmann.

Styrelsen vill tacka alla medlemmar som kom och Falla Spelt & Bagarbod för förträffligt fika! Välkomna till våra aktiviteter under året.