Styrelsemöte: Höghastighetståg och gruvliga besked

Nedan följer ett sammandrag från NF Tranås styrelsemöte den 1/3-2017.

• NF Tranås årsmöte kommer att hållas den 19 mars, kl 15:00 vid Falla Spelt & Bagarbod. Bland annat kommer föreningens verksamhetsberättelse för 2016 att presenteras här.

• Planärendegruppen har skrivit ett uttalande om Ekmarkspark, som styrelsen beslutat att skicka till kommunstyrelsen och Tranås tidningar. Arbetsgruppen berättar även om Tranås Uniteds förtätningskarta, där man kan se Ekmarkspark och andra områden där man eventuellt vill bygga.

• Arbetsgruppen Värna Vattnet berättar att Tasman AB fått ett nytt undersökningstillstånd för Norra Kärr godkänt i Sundsvalls kammarrätt. Företaget måste även under våren lämna in en kompletterad miljökonsekvensbeskrivning till Bergsstaten.

• Värna Sommens studiecirkel har nått sitt slut och man planerar nu inför en utställning vid Naturum på Torpön, bland annat. Man förbereder även frågor att ställa vid föreläsningen med Trafikverket den 14 mars.

• Inför föreläsningen med Trafikverket har en intervjurunda med Sommenbygdens politiska partier gällande höghastighetsbanan genomförts. Svaren kommer att publiceras så snart de godkänts och sammanställts. Många av politikerna har emellertid tyckt att vi vid dessa möten bidragit med ny och viktig information.

• I Trafikverkets senaste rapport (se t.ex. s.110-111), publicerad för allmänheten den 1 mars, beskrivs ”omfattande negativa effekter för människors hälsa” som kommer att påverka Tranås befolkning om höghastighetsbanan dras genom tätorten. Det handlar bland annat om buller och vibrationer, men även om att man kommer tvingas riva bostäder och att banan kommer att försämra tillgängligheten i staden.