Styrelsemöte: Politikersvar och luftiga beslut

Nedan följer ett sammandrag från NF Tranås styrelsemöte den 26/4-2017.

• Planärendegruppen och delar av styrelsen har varit på samrådsmöte om Ekmarkspark och framförde vid tillfället ett inlägg om föreningens ståndpunkt i frågan. Utifrån detta har även en skrivelse och ett yttrande skrivits och skickats till Tranås kommun.

• Värna Sommen har tidigare genomfört intervjuer med politiker kring Sommen gällande höghastighetsjärnvägen, och svaren från dessa publicerades i Tranås-Posten den 26/4-2017. Svaren kommer även publiceras på hemsidan inom kort. Generellt sett är det inte särskilt många politiker som uttalat säger nej till en dragning över sjön.

• Nästa möte för arbetsgruppen Värna Sommen är den 23 maj, kl 18, på Ydrevägen 5.

• Värna Vattnet har tillsammans med fyra andra kretsar kring Vättern initierat en ny kretsöverskridande arbetsgrupp med uppgift att skydda vattnen i Jönköpings län. Denna grupp kommer att träffas regelbundet och skriva yttranden, med mera.

• Den 24 april höll kommunstyrelsen i Aneby ett möte om vindkraftsparken i Bordsjö, som NF Tranås tidigare yttrat sig om. Förslaget om parken godkändes tyvärr av styrelsen. NF Tranås kommer dock fortsatt att engagera sig i frågan.

• Den 8 april var det årsmöte för Naturskyddsföreningen i Jönköpings län och två medlemmar från NF Tranås valdes in i styrelsen. Anders Berthling valdes även till ny ordförande för länsförbundet.

• Fyra representater för NF Tranås kommer att åka till Naturskyddsföreningens rikskonferens i Skövde den 12-14 maj. De kommer där bland annat att ansvara för en monter, samt hålla i ett föredrag om Tranåskretsens arbete.

• Styrelsen ber medlemmar som inte angivit sina epost-adresser vid tidigare medlemsregistrering att skicka dessa till kassör Bo Håkansson, för att kunna nå fler av föreningens medlemmar via mailutskick.

• Nästa styrelsemöte blir den 7/6 kl 18:30. Plats meddelas senare.