Styrelsemöte: Riksföreningen är med på tåget!

Nedan följer ett sammandrag från NF Tranås styrelsemöte den 22/11-2017.

• NF Riks har beslutat att anta vårt förslag om snabbtåg med en begränsing på 250km/h, istället för en höghastighetsbana! Efter att vi i NF Tranås, med hjälp av bl.a. Lunds Naturskyddsförening, samlat 14 länsförbund bakom förslaget har nu även riksföreningen övertygats. Läs exempelvis Tranås-Posten den 6/12 eller bland våra dokument här på hemsidan.

• Naturskyddsföreningen har under året arbetat fram verksamhetsriktlinjer som är tänkta att leda föreningens arbete de kommande åren. Dessa kallas nu istället för ”Framtidsstrategi” och de som vill framföra synpunkter på de fem framtagna målområdena kan göra det via Naturkontakt senast den 7/1.

• Styrelsen har fått in förslag om att eventuellt göra ett naturreservat av Degla i Aneby kommun. Vi meddelade att vi förstås är mycket positiva till detta.

• Styrelsen har yttrat sig tillsammans med NF Kinda-Ydre angående planerna på att exploatera Östra Hult, mellan Torpa och Asby. Ett flertal hus är tänkta att byggas nära strandkanten, varför vi och även länsstyrelsen anser detta mycket olämpligt.

• Demonstrationen mot byggnation i Ekmarkspark som hölls den 20/11 hade många deltagare och NF Tranås var väl representerade. Dessvärre beslutade kommunfullmäktige att en plan för byggnation skulle upprättas. Vårt arbete för att bevara parken fortsätter därför.

• Sommenutställningens rundvandring är nu klar, men kommer att fortsätta att visas i bygden. Näst på tur står Sommenbygdens Folkhögskola.

• En mycket bra artikel om gruvan i Norra Kärr har publicerats i tidningen Syre, där man beskriver effekten av vårt viktiga arbete. Läs den gärna genom att klicka här!

• Planeringen för NF Tranås aktiviteter under 2018 kommer snart att påbörjas. Skicka gärna förslag på önskade aktiviteter till Programgruppen via adressen: soderstedt.s@gmail.com .

• Styrelsen har fått förslag på att instifta tre nya arbetsgrupper: en Naturspaningsgrupp, en Handla miljövänligt-grupp och en Järnvägsgrupp. Detta för att lättare fördela arbetet och engagera medlemmar.

• NF Tranås letar ständigt efter fler som vill engagera sig i föreningen. Om någon av våra tre befintliga arbetsgrupper, eller av de tre nya som nämnts ovan, verkar intressanta får ni därför gärna höra av er!