Delseger i Östra Hult!

Foto: Olivia Eklund

En viktig delseger har vunnits rörande exploateringsplanerna för fastigheten Östra Hult 1:1 i Ydre kommun, vars detaljplan vi tillsammans med NF Kinda-Ydre och NF Mjölby-Boxholm tidigare skickat in synpunkter på. Vi var då väldigt kritiska till att planen var otydlig och ”öppen för tolkning”, samt att strandskyddet och skyddet för riksintresset sjön Sommen inte togs tillräcklig hänsyn till.

Länsstyrelsen i Östergötland har nu beslutat att i sin helhet upphäva kommunfullmäktige i Ydre kommuns beslut att godkänna detaljplanen för Östra Hult. De uppger bland annat att det inte finns giltiga skäl att upphäva strandskyddet i området, samt att det berörda riksintresset Sommen – och särskilt aspekten av friluftsliv – inte tillräckligt har beaktats.

Vi är mycket glada att det vackra området, och sjön Sommen, skyddas och bevaras! Beslutet kan dock överklagas till regeringen, varför vi kommer att fortsätta att bevaka ärendet framöver.