Styrelsemöte: Ett miljöval?

Nedan följer ett sammandrag från NF Tranås styrelsemöte den 21/2-2018.

• NF Tranås hade vid årsskiftet för första gången över 500 medlemmar! Detta är förstås väldigt kul och vi vill gärna engagera fler i våra hjärtefrågor. Klicka här för att komma till Naturskyddsföreningens medlemsregistrering.

• Programmet för 2018 är, som nämnt, utskickat. Kontaktuppgifter till alla våra arbetsgrupper finns nu i slutet av häftet, så tveka inte att kontakta dessa med frågor eller förslag!

• NF Tranås har nu fått regelbunden tillgång till en lokal i centrala Tranås på tisdagar, för studiecirklar eller träffar.

• Vår Järnvägsgrupp har varit till Stockholm och träffat NF:s generalsekreterare och ordförande för en diskussion om höghastighetsbanan. Mötet var givande och vi väntar nu på ett tydligare ställningstagande från riksföreningen.

• Planärendegruppen har varit på möte rörande exploateringen och byggnationsplanerna i Granelund, där en skola ska byggas. Naturvärdena i området bedöms inte vara särskilt höga och man har lämnat kvar ganska mycket träd, vilket är bra. En gammal gravplats har dock hittats, som vi anser att man bör visa särskild hänsyn till.

• I Illernreservatet har avverkningar skett, vilka vi ställer oss kritiska till. Vid ett möte uppgav emellertid kommunen att man följt skötselplanen, att området kommer snyggas till innan sommaren och att man i framtiden kommer att informera bättre om avverkningsplaner. Det skidspår med konstsnö som planerats i reservatet har också lagts på is.

• Styrelsen har antagit en ny punkt till föreningens stadgar; att ordförande för kretsen inte bör ha någon hög position inom ett politiskt parti, länsstyrelse eller myndighet. Detta för att minska risken för jäv. Vi hoppas att även andra kretsar och länsförbund vill anta detta, varför vi skickat in en motion till årets riksstämma.

• NF Tranås har fått projektmedel till att under våren och början av hösten delta vid ett antal av Tranås torgdagar, för att inför valet diskutera och informera om natur- och miljöfrågor. Som en del av detta kommer vi även att delta vid långloppisen i Tranås den 5 maj. Vill du hjälpa till med detta eller vara säker på att få träffa oss på plats? Hör i så fall gärna av dig!