Kommunen avvisar klimatfika!

Tråkiga nyheter gällande vår klimatmanifestation imorgon, som en del av Fridays For Future! Tranås kommun tillåter oss inte att stå i närheten av stadshuset utan hänvisar oss istället till ”Ica fontänen”.

De tre alternativa platser invid stadshuset vi ansökte om att få stå på godkändes av polisen, men avstyrktes av kommunen (HR-chef, huvudskyddsombud och KS). Polisen har därför skickat oss ett nytt tillstånd där de hänvisar till kommunens förslag. Skälet som kommunen anger är att Stadshuset är en arbetsplats 07:30 -16:30 och att det kan anses störande för personal och obekvämt för besökare. Läs även SVT:s artikel om beslutet.

Märkligt att vårt ansökta alternativ 3 – trädäcket på motsatta sidan av Svartån vid stadshuset (vid skottkärran) – anses sämre än att stå uppe vid ICA-entrén. Där tycker vi det är mer olämpligt – vid den röriga Ågatan/Torggatan och parkeringsplatsen vid ICA. Det är dessutom en arbetsplats för ICA-personal och torghandlare. Besökare till butiker och torg kanske även dom kan uppleva det ”obekvämt”.

Att KS och tjänstemän i Tranås nekar oss att hålla aktiviteten utanför stadshuset eller i dess närhet är anmärkningsvärt. På över 100 platser i Sverige hålls denna aktivitet. Flertal utanför stads-/kommunhusen. På mer än 1000 platser i världen, till och med i Kina och Sovjetunionen, anordnas detta. I Greta Thunbergs anda och uppmaning, stöttar vi de ungas kamp för en framtid. Syftet är ju att få våra lokala politiker att ta situationen på allvar och vidta konkreta lokala klimatåtgärder snarast. Både kommunalrådet Wilander och oppositionsrådet Stenqvist har förhinder, men Stenqvist är positiv och Wilander hänvisar till klimatarbete som pågår.

Vi träffas alltså som planerat vid Parkhallens parkering kl 12:50 och vandrar därefter mot Ica. Vi är fast beslutna att visa att klimatfrågan är vår tids viktigaste fråga och hoppas att så många som möjligt kan delta!