Länsstämma och Romanäsutflykt

I Lördags, den 13 april, samlades Jönköpings läns kretsar i Tranås för den årliga länsstämman. Dagen började med en guidad utflykt till Romanäs udde, som var öppen för alla, där 11 kretsar och ca 40 personer deltog. Biolog Tomas Fasth guidade runt i reservatet och vi tittade bland annat på en ca 300-årig ek.

Stämman hölls därefter i Seglarvik och ordförande var David Hultman. Anders Berthling och Märta Svärd omvaldes till ordförande respektive vice ordförande för länsförbundet. Utöver formalian redogjorde även länsförbundets övergripande arbetsgrupper ”Värna Vätterns och Sommens vatten” och ”Järnvägsgruppen” för sitt arbete under året. En glad nyhet var även att antalet NF-medlemmar i Jönköpings län ökat med nästan 1000 personer de tre senaste åren.

Länsstämman avslutades med att anta ett uttalande om vikten av ett fortsatt politiskt engagemang för klimatfrågan, samt med en påminnelse om NF Tranås klimatcirkel som det fortfarande finns platser kvar till. Läs om uttalandet här och om studiecirkeln här.