Styrelsemöte: Fyra generationer upptäcker sjön Sommen

Nedan följer ett sammandrag från NF Tranås styrelsemöte den 20/5-2019.

• Vid NF Tranås årsmöte gjordes dessvärre ett felaktigt val av valberedare. Då anhörig till styrelseledamot enligt stadgarna inte kan sitta i valberedningen har denne avsagt sig uppdraget. Ingegerd Sundberg kvarstår därför som ensam valberedare.

• Vår klimatcirkel är nu tekniskt sett avslutad, i och med att besöket till ETC Solpark och alla manifestationer på torget är avklarade. Då det besök till SMHI som planerats dock fick lov att skjutas upp på grund av sjukdom kommer förhoppningsvis ett en resa dit att göras vid senare tillfälle.

• NF Tranås planerar att närvara vid Tranås kommuns 100-årsjubilieum på föreningsdagen den 8 juni. Vi kommer där att ha ett bord med broschyrer och information, bland annat.

• Ett antal ur styrelsen besökte årets rikskonferens i Kristianstad och deltog vid föreläsningar och workshops om bland annat gruvor och alternativ metallbrytning. En del nätverkande gjordes också, vilket till hösten planeras resultera i en träff för alla klimatintresserade i Jönköpings län.

• Postkodstiftelsen har startat ett projekt där NF-kretsar och andra miljöföreningar som vill få ut fler människor i naturen kan ansöka om pengar, max 200.000 kr, för att finansiera lokala projekt under ett års tid. NF Tranås planerar att söka pengar för att förverkliga en idé om att engagera fyra generationer (barn, ungdomar, vuxna och äldre) till att upptäcka naturen kring sjön Sommen. Sista ansökningsdag är den 11 juni och projektmedlen delas ut innan den 1 augusti.