Stor uppslutning för FridaysForFuture!

Igår, den 27 september, hölls runt om i världen demonstrationer för klimatet. Så även i Tranås – och vilken uppslutning det blev! Unga som gamla, musikanter som talare, och tillsammans blev vi fler än 120 personer på torget. Många hade gjort egna fina plakat med olika budskap och ett var även personligen medtaget från klimatstrejken i Berlin den 20 september. Som utlovat spelade musiklinjen från Sommenbygdens Folkhögskola ett blandat urval av svängiga låtar och delar av NF Tranås styrelse höll tal. I dessa talades bland annat om vad vi som enskilda personer kan göra för klimatet, men även om hur vi inte kan vänta med att själva börja minska vårt klimatavtryck, lika lite som vi kan vänta på politiker och andra att vidta åtgärder. Summa summarum: vi måste alla agera nu!

Vi riktar ett stort tack till alla personer och föreningar som slöt upp på torget, samt till Sommenbygdens Folkhögskola för musiken och klimatpromenaden! Den stora uppslutningen ger hopp inför framtiden!