Stort intresse för seminarium om skyddet av sjön Sommen

Onsdagen den 13 november höll Naturskyddsföreningarna runt sjön Sommen i ett seminarie om sjöns skydd och bevarande, på Solvikens konferens. Bland de deltagande, som uppgick till fler än 60 personer, fanns många organisationer och föreningar samlade. Däribland representanter från samtliga kommuner runt sjön Sommen, Naturskyddsföreningarna i Tranås, Jönköpings och Östergötlands län, Naturum Sommen, Sommens FVO, Östra Lägerns Fvof, LRF, STF, Tranås Energi, Tranås Konstråd samt flera hembygdsföreningar. Därutöver tillkom även privatpersoner samt representanter från Länsstyrelserna i Jönköping och Östergötland som deltog i panelen och föreläste.

Den fullspäckade eftermiddagen inleddes efter lunchen av Märta Svärd, ordförande för NF Tranås, och moderator Karin Lexén, Naturskyddsföreningens generalsekreterare, som hälsade alla välkomna och informerade om upplägget. Därefter föreläste Maria Gustavsson, Länsstyrelsen Östergötland, om vattenstatusklassning och miljökvalitetsnormer, med inriktning mot sjön Sommen. Nästa föreläsare skulle ha varit ytterligare en representant från länsstyrelsen, men på grund av förhinder i sista minuten fick istället Björn Karlsson, jurist och medlem i NF Tranås, hoppa in och föreläsa om strandskydd och LIS-områden från en juridisk synvinkel. Efter fikat äntrade en panel – bestående av representanter från de fyra kommunerna, de två länsstyrelserna och Naturskyddsföreningen – scenen för att svara på både förberedda frågor om hoten mot sjön Sommen samt frågor från publiken. Seminariet avslutades till sist med tackgåvor från Naturskyddsföreningen samt från fotograf Gunnar Lundquist som gav bort sina bästa bilder på sjön.

Vi i NF Tranås kan inte annat än känna oss mycket nöjda med seminariet! Den stora uppslutningen (med många intressenter representerade), de intressanta föreläsningarna och den goda debatten gjorde eftermiddagen mycket givande. Vi tror även att de myndigheter och andra ansvariga som närvarade uppfattade det stora intresset för att vidare diskutera frågan om skyddet av sjön Sommen samt att få till stånd en åtgärdsplanering.

Ett stort tack riktas till alla som föreläste, deltog i panelen och närvarade! En utförligare sammanfattning av seminariet kommer att publiceras här på hemsidan inom ca 14 dagar.