Styrelsemöte: Gamla planer i det nya decenniet

Nedan följer ett sammandrag från NF Tranås styrelsemöte den 7/1-2020.

• Programmet för 2020 är snart färdigplanerat och kommer sannolikt innehålla bland annat en resa till Store Mosse, en barnutflykt och en filmvisning.

• Nästa utflykt för seniorer inom projektet Fyra generationer upptäcker Sommen-naturen har nu fastställts till den 26 april. Sedan tidigare är det beslutat att barn och vuxna kommer ha utflykter den 4 och 18 april.

• Nya planer på byggnation i Ekmarkspark har offentliggjorts och styrelsen kommer fortsatt jobba med frågan. Nya yttranden ska vara inne före den 9 mars.

• Svea Hovrätt har återförvisat ärendet om vindkraftparken i Lönhult till Mark- och miljödomstolen för fortsatt handläggning, då inte all bevisning tagits i beaktande. Den tidigare domen har därmed undanröjts. NF Tranås har dessvärre även fått besked från hovrätten att föreningen inte har rätt att yttra sig i ärendet, på grund av att ett visst beslut inte överklagats.

• NF Tranås kan komma att delta vid ett möte som riksföreningen kommer hålla för att ta fram synpunkter på den så kallade Skogsutredningen. Utredningen handlar bland annat om äganderätt i skogen och skyddet av biologisk mångfald.

• NF Tranås årsmöte är beslutat att hållas den 29 mars, kl 16:00 vid Falla Spelt & Bagarbod.