Styrelsemöte: Ändrade planer

Nedan följer ett sammandrag från NF Tranås styrelsemöte den 2/9-2020.

• Styrelsen har äntligen återupptagit sina sammanträden efter en lång paus p.g.a. Corona. Förhoppningen är att under hösten kunna hålla fysiska styrelsemöten med avstånd.

• NF Tranås framflyttade årsmöte kommer hållas den 27/9 kl 14:00 vid Falla Spelt & Bagarbod. Soppa och ostkaka kommer bjudas till ett självkostnadspris på 50kr.

• På grund av den smittorisk som fortfarande råder har styrelsen tyvärr beslutat att ställa in den preliminära klädbytardag som planerades till den 3/10.

• NF Tranås program för hösten är något osäkert, men styrelsen siktar ändå på att arrangera en visning av filmen Woman at War. Mer info kommer senare, så höll ögonen öppna!

• I början av sommaren meddelade regeringen avslag på överklagan av länsstyrelsens beslut att upphäva detaljplanen för Östra Hult 1:1, där bostäder tänkt byggas längs strandkanten. Styrelsen har tidigare yttrat sig i ärendet och tycker detta beslut är mycket bra för sjön Sommen!

• Tranås kommun erbjuder föreningar möjligheten att få en presentation av utkastet på Översiktsplanen, kommunens utvecklingsplan. Styrelsen planerar att boka in en tid, där eventuellt även intresserade medlemmar kan delta.

• NF Tranås klimatgrupp arbetar på ett brev till Tranås kommun, vari kommunen uppmanas att anta ett klimatprogram samt ansluta sig till föreningen ”Klimatkommunerna” snarast möjligt.

• Länsförbundet i Jönköpings läns styrelse har haft manfall och söker nu nya ledamöter. Är du en naturintresserad person som kan tänka sig att adjungeras eller väljas in i styrelsen? Kontakta gärna länsförbundet eller oss!