Styrelsemöte: Vårvindar och flygblad

Nedan följer ett sammandrag från NF Tranås styrelsemöte den 18/4-2018.

• Klädbytardagen, som hölls den 14 april, var också i år ett trevligt arrangemang, med många unga besökare. 98 plagg byttes ut och vi blev även intervjuade av SVT.

• NF Tranås har pratat med Tranås kommun angående att instifta ett naturvårdsråd i kommunen, men de var i dagsläget inte intresserade av detta.

• Valprojektet är igång och vi har funnits på torget i Tranås flera fredagar, samt även deltagit vid långloppisen.

• Vi har tagit fram ett nytt flygblad om höghastighetståget, med en karta över dragningen över sjön Sommen, och även utformat en namnlista mot höghastighetsbanan och för en mer naturvänlig snabbana, som kan hittas vid vårt bord på torget eller genom att klicka här.

• NF Tranås har deltagit vid möten hos både Sommens Sjöråd och Boets hembygdsförening, samt på Sommenbygdens folkhögskola, där vi informerat om gruvan i Norra Kärr och höghastighetsbanan, med mera.

• Styrelsen har diskuterat två planärenden. Dels en utökning av industriområdet vid Höganloft, som vi inte anser oss ha några synpunkter på, samt planerna för kvarteret Vitsippan i Tranås. Det senare området har inte några särskilda naturvärden och man tänker spara en del av tallskogen som finns där idag, varför styrelsen inte anser sig ha något att påpeka.

• Naturskyddsföreningens riksstämma börjar närma sig och flera från styrelsen kommer att närvara. Om någon medlem också är intresserad går det bra att höra av sig, så diskuterar vi anmälan och samåkning! Sista anmälningsdag är den 31 maj.