Styrelsemöte: Gruvligt varmt

Nedan följer ett sammandrag från NF Tranås styrelsemöte den 16/5-2018.

• Långloppisen i Tranås den 5 maj, som NF Tranås deltog vid, var mycket trevlig och framförallt trädgårdssaker såldes fort. Föreningen fick både in lite pengar och ca 70 underskrifter på vår namninsamling mot en höghastighetsbana över sjön Sommen. Saker som blev över skänktes till loppisen i Hestra.

• Yttranden mot gruvan i Norra Kärr har nu skickats in av alla berörda parter till både Bergsstaten och länsstyrelsen. Aneby och Jönköpings kommun säger båda mer eller mindre tydligt nej till gruvan. Tranås kommuns yttrande är också kritiskt mot Tasmans ansökan, men är inte lika tydligt avståndstagande till en gruvetablering.

• NF Tranås kommer tillsammans med flera experter och i samarbete med LRF Östergötland att informera om gruvan i Norra Kärr i riksdagen den 30 maj.

• En ny avverkning har skett vid industriområdet intill Borraren. Även här har hasselticka hittats (dock först efter att avverkningen genomförts), men enligt kommunen är denna avverkning tillåten då marken är privatägd.

• Efter att byggnadsnämnden i Tranås upphävt beslutet att säga nej till en detaljplan för byggnationen i Ekmparkspark, ligger nu ärendet hos kommunstyrelsen – varför höghusen fortfarande kan komma att bli av. NF Tranås kommer dock fortsatt att bevaka ärendet noga och motsätta oss exploatering av parken!

• NF Tranås kommer att närvara vid Klimatveckan i Tranås, den 15 september.

• Styrelsen planerar att inför höstens val hålla i en öppen politikerutfrågning i Tranås, där partiernas åsikter i lokala miljö- och naturfrågor ska kunna presenteras. En inbjudan har skickats ut och datum har fastställts till den 21 augusti, kl 18, i Församlingshemmet i Tranås. Läs mer här.