Klimatcirkel: Svåra fakta men lyckad tillställning

I tisdags hölls den första delen av NF Tranås Klimatcirkel med en föreläsning av Caroline Westblom, som är klimatsakkunnig på Naturskyddsföreningens rikskansli. Det var en lyckad tillställning med ca 24 deltagare där just klimatet och Parisavtalet stod i centrum. Vi har redan passerat gränsen för en global temperaturhöjning på en grad och dessvärre har utsläppstakten börjat stiga igen efter en tids utplaning. En del tuffa lösningar diskuterades under kvällen och i detta har förstås organisationer som Naturskyddsföreningen en viktig roll, både som folkrörelse och genom politisk påverkan. Utsläppen måste ner till ”netto noll” och det tipsades om en bra hemsida där Sveriges ledande klimatkommuner samlat mycket information om detta. Klicka här för att komma till denna.

Vi tackar Caroline för en mycket bra föreläsning och hoppas att lika många deltagare kommer till nästa del av studiecirkeln, nämligen studiebesöket till kraftvärmeverket i Tranås den 19 februari! Om någon som inte anmält sig till cirkeln är intresserad av att delta vid någon specifik del kan det eventuellt finnas platser över. Kontakta Torsten och Märta Svärd på tel: 072-381 04 42 eller mail: totte1922@live.se för att se om plats finns.