Styrelsemöte: Nytt år och nya parkplaner

Nedan följer ett sammandrag från NF Tranås styrelsemöte den 22/1-2019.

• Programmet för 2019 håller på att utarbetas och flera naturutflykter och resor planeras. Detta kommer att skickas ut till alla medlemmar i slutet av februari.

• NF Tranås har blivit inbjudna till ett av Sommens fiskevårdsområdes styrelsemöten och vi har förstås tackat ja. Vi kommer där diskutera och informera om höghastighetstågets och Tranås reningsverks påverkan på sjön, bland annat.

• En ny detaljplan för Ekmarkspark i Tranås har framtagits och nytt samråd gäller fram till den 13 mars. I den nya planen är husen inte lika höga och upptar inte lika stor del av parken, men styrelsen har beslutat att motsätta sig all byggnation. Bland annat p.g.a. stadsparkers mycket större betydelse som oas när klimatförändringarna höjer temperaturen i framförallt städer.

• NF Tranås klimatcirkel är i full gång och nästa aktivitet är studiebesöket till kraftvärmeverket i Tranås den 19 februari. Dessutom har beslut om ett blixtbidrag för cirkeln erhållits från riksföreningen.

• Dessvärre kommer meteorologen Pär Holmgren mest troligt inte kunna komma och föreläsa som en del av studiecirkeln, bland annat på grund av att han kandiderar till EU-parlamentet. Styrelsen arbetar därför med att försöka boka in en annan föreläsare inom klimatområdet.

• Klimatcirkelns besök till ETC:s solpark i Katrineholm är fastlagt till den 19 maj och en kostnad på 300kr per person för entré och lunch i parken tillkommer. Minibussar är bokade för resan.

• Årets länsstämma för Jönköpings län kommer hållas i Tranås den 13 april ute på Seglarvik, men startar med en utflykt ut till Romanäs udde. Ombud från hela länet kommer närvara, men även medlemmar är välkomna. Anmälan krävs dock.

• NF Tranås årsmöte har fastställts till den 24 mars kl 16:00 på Falla Spelt & Bagarbod. Även hit är alla medlemmar välkomna för att välja in den nya styrelsen. Efteråt kommer ett vanligt styrelsemöte hållas och fika serveras.