Styrelsemöte: #FridaysForFuture

Nedan följer ett sammandrag från NF Tranås styrelsemöte den 25/2-2019.

• Programmet för 2019 är färdigt och har redan skickats ut till alla medlemmar. Många aktiviteter planeras, men medlemmar är varmt välkomna att komma med ytterligare idéer eller förslag på ärenden vi bör engagera oss i!

• Studiebesöket till Kraftvärmeverket i Tranås den 19/2 var mycket lyckat, då ca 20 personer deltog och Tranås Energi gav en väldigt intressant och trevlig guidning.

• Under #FridaysForFuture träffas vi den 15/3 kl 12:50 vid Parkhallen för att kl 13 sätta oss utanför Tranås stadshus och klimat-fika, för att demonstrera för klimatet. Läs mer om evenemanget genom att klicka här!

• Den föreläsning om klimatet som först planerades hållas av Pär Holmgren och sedan Mikael Karlsson har stött på patrull. Då även Mikael fått förhinder finner vi oss återigen utan föreläsare. Då det i dagsläget inte finns tid till att boka in någon ny person kommer föreläsningen därför mest troligt ställas in. Vi hoppas dock kunna hålla i ett liknande evenemang senare i år!

• NF Tranås styrelse har nu skickat in synpunkter på den nya detaljplanen för byggnationen i Ekmarkspark. Vi säger fortsatt nej till denna exploatering och skrivelsen finns att läsa här.

• Styrelsen har även skickat in en insändare till Tranås Tidning, som svar på det flertal krönikor och insändare som kritiserat föreningen. Vi påpekar bland annat att vi företräder allmänna intressen rörande miljö, planärenden och kultur, och inte enbart särintressen, som en del påstår.

• Tasman har nyligen skickat in en komplettering till sin miljökonsekvensbeskrivning för gruvan i Norra Kärr, som länsstyrelsen tidigare underkände. Denna komplettering är fyra sidor lång och uttrycker att företaget redan anser sig ha redogjort för all naturpåverkan och att man därför inte behöver komplettera med fler uppgifter.

• Till dagens möte bjöds Anette Bergqvist, som berättade om den planerade vindkraftparken i Lönnhult, utanför Aneby. Just nu inväntar ärendet prövning i Svea hovrätt, efter överklagan från företaget, och NF Tranås har redan skickat in ett yttrande.

• NF Tranås årsmöte den 24 mars närmar sig och några ändringar kommer att göras i styrelsen. Ordförande för mötet kommer att vara Ann-Britt Trygg och valberedningen består av Kjell-Åke Trygg och Göran Swanström. Medlemmar är varmt välkomna att delta och fika kommer att bjudas!